20 sal wykładowo-seminaryjnych, 12 egzaminacyjnych, osiem do debriefingu, Centrum Doskonałości Dydaktycznej, parking podziemny (200 miejsc). Nie ma tak dużego obiektu w Białymstoku.
A taki właśnie powstaje. Mowa o budowie Centrum Dydaktyczno-Egzaminacyjnego „Abecadło medycyny” Uniwersytetu Medycznego przy ul. Szpitalnej w Białymstoku. Na razie ciężko sobie wyobrazić tę lokalizację, ale między Wydziałem Nauk o Zdrowiu, a oboma szpitalami klinicznymi, doskonale mieści się największe w tej części Polski centrum dydaktyczne.
Na zdjęciu powyżej ekipa inżynierska odpowiedzialna za realizację. Od lewej: Mariusz Kurza – kierownik robót, Daniel Fijołek – kierownik robót elektrycznych, Paulina Żoch – specjalista ds. finansowo-administracyjnych, Katarzyna Kozłowska – inżynier przygotowania produkcji, Paula Mierzwińska – kierownik robót, Artur Olszański – kierownik budowy, Wiktor Mierzwiński – zastępca kierownika projektu, Anna Trzcińska – kierownik robót sanitarnych, Mateusz Jasiński – kierownik robót, Hubert Malinowski – inżynier budowy, Grzegorz Puczkowski – kierownik projektu, Emilia Szymczak – kierownik finansowy projektu i Marcin Hołdyński – dyrektor Regionu Centrum ds. Budownictwa Kubaturowego NDI.
A tak będzie wyglądało „Abecadło medycyny”:



Nazwa budynku – „Abecadło” – wzięła się z określania schematu oceny stanu poszkodowanego w pierwszej pomocy. Schemat ABCDE (A – Airways – ocena drożności dróg oddechowych; B – Breathing – ocena oddechu; C – Circulation – ocena krążenia i komfortu termicznego; D – Disability – ocena przytomności i stanu świadomości; E – Exposure – odsłonięcie i zbadanie innych obszarów ciała). To pomysł studentów.
Umowę na prace w systemie „zaprojektuj i wybuduj” podpisano 22 października 2024 r. Na mocy pozwolenia z 25 marca 2025 r. budowę rozpoczęto 28 marca 2025 r. Planowany termin jej zakończenia to 16 marca 2026 r. Po pracach budowlanych zamawiający będzie wyposażał budynek w meble oraz urządzenia medyczne, służące do prowadzenia zajęć i egzaminów przyszłego personelu medycznego i lekarzy.
Abecadło medycyny to dwa piętra nadziemne i jedno podziemne (z przeznaczeniem na parking i magazyny). W jego wnętrzach: kompleks 20 sal wykładowych i seminaryjnych, 12 sal egzaminacyjnych w standardzie OSCE (służy on do standaryzowanej oceny umiejętności w warunkach symulowanych) wraz z ośmioma salami do debriefingu (dyskusji i analizy po jakimś zdarzeniu lub projekcie), a także biura Centrum Doskonałości Dydaktycznej UMB i parking podziemny na ponad 200 aut.
– To jest coś, czego bardzo potrzebujemy, ponieważ liczba studentów w naszej Uczelni wzrosła w ciągu ostatnich 20 lat trzykrotnie, z dwóch do sześciu tysięcy – tłumaczy prof. Adam Krętowski, prorektor ds. medycyny cyfrowej i badań klinicznych, który będąc rektorem UMB, inicjował prace związane z powstaniem Centrum. – Jeżeli chodzi o sale egzaminacyjne w części praktycznej, chcieliśmy, żeby były one multifunkcjonalne, czyli żeby w ciągu roku akademickiego można było tam prowadzić nauczanie praktyczne, np. urologii i uczyć się cewnikowania pęcherza, czy cewnikowania dróg moczowych. Znajda się tam endoskopy przewodu pokarmowego, endoskopy służące ocenie układu oddechowego. Będą też trenażery do hamowania krwawienia, czy trenażery do symulacji akcji porodowych, KTG, EKG noworodka. To absolutnie wyposażenie na najwyższym światowym poziomie.
Sale wykładowe będzie można łączyć w większe (nawet dla sześciuset osób jednocześnie) i dzielić na mniejsze pomieszczenia. Tak duże sale są potrzebne nie tylko do wykładów (na I roku kierunku lekarskiego studiuje ponad 300 osób), ale nawet na potrzeby uczelnianych uroczystości. Od kilku lat inauguracje roku akademickiego czy dyplomatoria lekarskie odbywają się poza UMB (głównie w Operze i Filharmonii Podlaskiej). W budynku znajdzie się także bardzo potrzebna przestrzeń rekreacyjna i gastronomiczna dla studentów.
Obiekt można funkcjonalnie podzielić na trzy części. Południowo-zachodnia zawiera funkcje dydaktyczne i egzaminacyjne. Od strony elewacji południowej ulokowano główne wejście przez hol wejściowy z recepcją, szatnią oraz punktem gastronomicznym. Za strefą wejściową umieszczone jest Centrum Doskonałości Dydaktycznej, składające się z dziesięciu sal wykładowych, w tym dwóch z reżyserką, umożliwiającą nagrywanie wykładów oraz egzaminacyjną OSCE – Obiektywny Strukturyzowany Egzamin Kliniczny (znajdującą się na piętrze), składające się z 12 sal symulacyjnych, wyposażonymi w pomieszczenia oddzielone lustrem weneckim, w których odbywać się będzie ocena umiejętności klinicznych studentów w jednym ciągu z pokojami kontrolnymi. Egzamin OSCE ma za zadanie w sposób wystandaryzowany sprawdzić umiejętności praktyczne studentów w zakresie podstawowych dyscyplin medycznych. W tej części zapewniono dodatkowe zaplecze socjalne oraz duże węzły łazienkowe obsługujące cały budynek. Przestrzeń dostępna jest z dwóch klatek schodowych w tym jednej prowadzącej z holu wejściowego.
Północno-wschodnia część zawiera sale dydaktyczno- konferencyjne. Wielofunkcyjne sale, między którymi, zastosowano system ścian mobilnych umożliwia ich różnorodną aranżację i przekształcanie przestrzeni z małych sal wykładowych, w nawet 600-osobowe audytoria lub przestrzenie, w których można organizować różnorodne wydarzenia. Przed częścią audytoryjną, w centralnej części budynku znajduje się reprezentacyjny przedszkolny hol (łącznik), o otwartym dwukondygnacyjnym układzie z antresolą. Duże przestrzennie i otwarta klatka schodowa umożliwiają swobodny przepływ ludzi korzystających z części audytoryjnej.
Powierzchnia jednego poziomu ma ok. 3 tys. mkw. Do tego w obiekcie zaplanowano 12 sal seminaryjno-wykładowych mogących pomieścić po 40 osób. Swoją siedzibę znajdzie tu też Centrum Doskonałości Dydaktycznej UMB. Obiekt będzie zajmować ponad 10 tys. m² powierzchni użytkowej, a jego kubatura wyniesie ponad 33 tys. m³.
Ze względu na krótki czas przeznaczony na budowę, generalny wykonawca podjął decyzję o wykonaniu części nadziemnej budynku w konstrukcji prefabrykowanej. Ma to przyspieszyć prace, ale również pozwolić na optymalizację konstrukcji, co jest również istotne z punktu widzenia zgodności projektu z zasadą DNSH czyli nieczynienia znaczącej szkody środowisku (do no significant harm).
– Wśród licznych wyzwań, jakie towarzyszą tej inwestycji, w pierwszej kolejności należy wymienić presję czasu – zarówno na etapie opracowania projektu, jak i samej realizacji – ocenia Grzegorz Puczkowski, kierownik kontraktu. – Zebranie i usystematyzowanie informacji od zamawiającego oraz przyszłych użytkowników, a następnie pogodzenie ich z wymaganiami prawa budowlanego i obowiązującymi warunkami technicznymi, okazało się zadaniem złożonym. Tym bardziej, że harmonogram przewidział na to jedynie sześć miesięcy.
– Dodatkowym utrudnieniem była różnorodność konstrukcji: zróżnicowane wysokości stropów, połączenie elementów prefabrykowanych z monolitycznymi, a także odmienne rozwiązania dachowe – kontynuuje kierownik. – W części obiektu zastosowano dach tradycyjny z pokryciem membranowym, natomiast nad częścią seminaryjną – dach oparty na dźwigarach sprężonych, uzupełniony konstrukcyjną blachą trapezową i warstwami wełny mineralnej, pełniącej równocześnie funkcję izolacji akustycznej. Aspekt akustyczny był jednym z ważniejszych przy projektowaniu i wykonaniu całego obiektu. Zapewni komfortowe warunki pracy i nauki użytkownikom Centrum Dydaktycznego i Egzaminacyjnego. Całość dopełnia świetlik dachowy, który rozświetla reprezentacyjne schody w foyer.
Nie mniejsze wyzwania pojawiły się w zakresie instalacyjnym. Trzeba było pogodzić liczne instalacje: od podstawowych wodno-kanalizacyjnych, po rozbudowany system wentylacji i klimatyzacji obejmujący każde pomieszczenie. Równoległa integracja systemów kontroli dostępu, BMS, instalacji teletechnicznych, przeciwpożarowych oraz światowej klasy systemu audiowizualnego wymagała od generalnego wykonawcy, biura projektowego oraz licznych podwykonawców skoordynowanej i ciągłej pracy nad spójnym, funkcjonalnym organizmem.
Na szczególną uwagę zasługuje elewacja budynku. Zrealizowana została w technologii fasady wentylowanej z wykorzystaniem aluminiowych płyt kompozytowych. Choć utrzymana w oszczędnej, skandynawskiej kolorystyce, już wkrótce stanie się charakterystycznym akcentem urbanistycznym i wizytówką zarówno inwestora, jak i przyszłych użytkowników obiektu.
– Do zakończenia realizacji pozostało kilka miesięcy – podsumowuje Grzegorz Puczkowski. – Trudno nie docenić wysiłku całego zespołu, który z sukcesem stawia czoła złożonym wyzwaniom projektowym, technicznym i organizacyjnym. Efekt finalny tej inwestycji bez wątpienia stanie się ważnym i wyjątkowym punktem na mapie inwestycyjnej Białegostoku.
Koszt inwestycji to ok. 143 mln zł (w tym ok. 117 mln zł z Krajowego Planu Odbudowy). Wartość robót budowlanych – ok. 81 mln zł.
Tekst i zdjęcia: Barbara Klem
Wizualizacje: Graph’it, Warszawa
| Kierownik budowy: Artur Olszański Kierownik kontraktu: Grzegorz Puczkowski Dyrektor NDI S.A.: Marcin Hołdyński Kierownik projektu : Izabela Grabowska Nadzór inwestorski: Instytut Zrównoważonego Rozwoju Białystok Inspektorzy nadzoru: Karol Klimowicz (bud.), Paweł Krasowski (el. i teletech.) i Piotr Głębocki (sanit.) Projekt: Graph’it, Warszawa, projektant: Kamila Miryn Generalny wykonawca: NDI S.A. Sopot Inwestor: Uniwersytet Medyczny w Białymstoku Przedstawiciele inwestora: Adam Krętowski – prorektor UMB, Konrad Raczkowski – kanclerz UMB, Jerzy Tokajuk – zastępca kanclerza ds. technicznych UMB, Marta Kołosow – kierownik działu inwestycji UMB |










