31 grudnia 2024r. zakończyła się modernizacja linii kolejowej odcinek: Czyżew-Białystok. Budowę uznano za najlepszą w, rozstrzygniętym w listopadzie, konkursie PIP „Buduj bezpiecznie”.
21 listopada 2024 r. w Białymstoku odbyła się konferencja z okazji 105-lecia działalności Państwowej Inspekcji Pracy, zorganizowana przez Okręgowy Inspektorat Pracy w Białymstoku. Jednym z głównych punktów uroczystości było wręczenie nagród w konkursie „Buduj Bezpiecznie”, który jest dedykowany firmom osiągającym ponadprzeciętne standardy bezpieczeństwa na placach budowy na terenie województwa podlaskiego. Pierwsze miejsce zajęło konsorcjum Przedsiębiorstwo Usług Technicznych „Intercor” i Sinohydro Corporation Limited, Stecol Corporation. Firmy nagrodzono za znakomite wdrażanie zasad bezpieczeństwa podczas realizacji robót budowlanych na odcinku od km 107,260 do km 178,500 linii kolejowej Warszawa – Białystok. „Projekt jest nie tylko imponującym przedsięwzięciem infrastrukturalnym, ale także przykładem tego, jak można skutecznie integrować najwyższe standardy BHP w codziennej pracy na terenie województwa podlaskiego” – uzasadniali inspektorzy podczas gali. Na zdjęciu czołówkowym artykułu widzimy przedstawicieli konsorcjum, które zdobyło pierwsze miejsce w konkursie, a szczegółowa relacja z tego wydarzenia dostępna jest na stronie PIP.
Co się zatem zmieniło na naszej kolei z Nowym Rokiem? Otóż… tylko 83 minuty trwa obecnie podróż najszybszym pociągiem z Białegostoku do Warszawy Wschodniej i odwrotnie. A kiedy pojedziemy z zapowiadaną prędkością 200 km/h? Docelowo prędkość ta zostanie wprowadzona na całej trasie Warszawa-Białystok. Początkowo na odcinku Warszawa Wschodnia-Czyżew – do końca 2033 r., natomiast na odcinku Czyżew-Białystok – do końca 2029 r. – informuje Tomasz Łotowski, przedstawiciel inwestora PKP Polskie Linie Kolejowe. Terminy te są zależne nie od prac inżynierskich, ale od zabudowy systemu GSM-R. Przypomnijmy, iż pod koniec października 2024 r. na trasie Czyżew-Białystok, w godzinach nocnych, przeprowadzono testy jazdy lokomotywy EU200 z prędkością 200 km/h. Ich celem było sprawdzenie parametrów trasy. Testy zakończyły się pozytywnie.

O inwestycji pisaliśmy kilkukrotnie z racji na szeroki zakres prac. Dla przypomnienia odsyłam Państwa do archiwalnych artykułów:
Przez mosty w Uhowie w obie strony
Przypomnę krótko, iż prace na 71-kilometrowym odcinku od Czyżewa do Białegostoku dotyczyły budowy lub budowy i modernizacji sześciu stacji, dwunastu kolejowych przystanków osobowych i dziesięciu mostów kolejowych. Efekty dla całego projektu wykonanego na podstawie decyzji środowiskowych i pozwoleń na budowę to:
• skrócenie podróży pomiędzy stolicami województw mazowieckiego i podlaskiego z 2 godzin 26 min do poniżej 1,5 godz.;
• zwiększenie prędkość pociągów pasażerskich z 120 km/h do 200 km/h i pociągów towarowych z 80 km/h do 120 km/h i zwiększenie nacisku na oś do 221 kN;
• zwiększenie przepustowości linii;
• zwiększenie poziomu bezpieczeństwa dzięki budowie skrzyżowań dwupoziomowych w miejsce zlikwidowanych wszystkich 46 przejazdów kolejowych w poziomie szyn;
• komfortowa obsługa podróżnych na stacjach i przystankach wyposażonych w nowe wiaty, ławki, tablice informacyjne, nowe nagłośnienie i funkcjonalne oświetlenie;
• dostosowanie peronów do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się przez zastosowanie pochylni, schodów ruchomych i wind;
• ograniczenie uciążliwości kolei dla środowiska poprzez: zmniejszenie emisji hałasu (szlifowanie szyn kolejowych ), budowę ekranów akustycznych, budowa nowych przepustów kolejowych pełniących funkcję przejść dla zwierząt.
Zakres projektu obejmował:
– modernizację pięciu stacji kolejowych: Czyżew – 17,013 km torów, 27 rozjazdów kolejowych; Szepietowo – 8,176 km torów, 20 rozjazdów, Racibory – 4,757 km torów, 16 rozjazdów, Łapy – 17,183 km torów, 44 rozjazdów oraz Białystok – 55,735 km torów i 149 rozjazdów,
– budowę nowej stacji – Baciuty (w miejscu dotychczasowego kolejowego przystanku osobowego) – 5km torów kolejowych, 16 rozjazdów kolejowych,
– modernizację jedenastu kolejowych przystanków osobowych wraz z dostosowaniem do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się: Kity, Dąbrowa Łazy, Szymbory, Jabłoń Kościelna, Zdrody Nowe, Łapy Osse, Uhowo, Bojary, Trypucie, Niewodnica, Klepacze,
– budowę nowego kolejowego przystanku osobowego Białystok-Zielone Wzgórza,
– modernizację i budowę skrzyżowań dwupoziomowych: 17 wiaduktów drogowych, sześciu wiaduktów kolejowych, trzech tuneli drogowych, jedenastu przejść podziemnych pod torami dla pieszych,
– modernizację dziesięciu mostów kolejowych w tym największy, prawie 200-metrowy most na rzece Narew w miejscowości Uhowo,
– modernizację dwóch mostów drogowych,
– budowę dziesięciu przepustów kolejowych pełniących funkcję przejść dla zwierząt,
– modernizację 71 km linii kolejowej i sieci trakcyjnej,
– budowę Lokalnego Centrum Sterowania w Białymstoku oraz nowych nastawni w Czyżewie, Szepietowie i Łapach,
– likwidację wszystkich 46 przejazdów kolejowo-drogowych w poziomie szyn,
– likwidację wszystkich pięciu kładek dla pieszych nad torami,
– zabudowę 256 rozjazdów,
– budowę linii potrzeb nietrakcyjnych (LPN) 15 kW – 83 km,
– budowę sieci trakcyjnej wraz z konstrukcjami wsporczymi o łącznej długości 235 km,
– wzmocnienie nasypów kolejowych kolumnami żwirowymi – 56.105 mb,
– wzmocnienie nasypów kolejowych metoda gwoździowania – 1,854 m,
– budowę ekranów akustycznych – łącznie 4,5 km,
– budowę stacyjnych oraz liniowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym (srk),
– budowę dróg kołowych 70 km,
– budowę odwodnienia układu torowego stacji w zakresie budowy rowów otwartych i sieci ciągów drenarskich wraz z odprowadzeniem wód opadowych do podziemnych zbiorników retencyjnych o łącznej pojemności 12.615.000 litrów,
– budowę przepompowni ze zbiorników retencyjnych i odwadniających tunele drogowe i przejścia pod torami dla pieszych – 36 sztuk,
– budowę 40 stacji transformatorowych,
– budowę oświetlenia terenów kolejowych, tj.: peronów, podziemnych przejść dla pieszych, dojść do peronów, rozjazdów kolejowych, placów ładunkowych, dróg dojazdowych,
– budowę elektroenergetyki nietrakcyjnej dla zasilania urządzeń służących do obsługi ruchu kolejowego: elektrycznego ogrzewania rozjazdów, urządzeń stacyjnych i szlakowych srk, urządzeń w nastawniach i kontenerach teletechnicznych,
– budowę linii światłowodowej dla obsługi teletechniki i urządzeń srk o łącznej długości 211 km,
– budowę sześciu masztów antenowych do obsługi radiołączności dla ruchu kolejowego,
– budowę placów ładunkowych o łącznej powierzchni 25 tys. mkw.
Do prowadzenia robót budowlanych zatrudniono 81 firm podwykonawczych, zawarto 668 umów na dostawy materiałów budowlanych, na wykonanie usług zawarto 1.144 zleceń, a realizację umowy wykonał personel w ilości ok. 4 tys. pracowników. Dla bezpiecznego wykonywania robót we wszystkich branżach miejsca robót wykonywanych przy utrzymaniu ruchu kolejowego były zabezpieczone w systemowe urządzenia.
Inwestycję puentuje Janusz Rutkowski, kierownik budowy:
– Wszyscy zazwyczaj znamy kolej tylko z okna pociągu, a nie znamy szczegółów, jak kolej powstaje i ile robót trzeba wykonać w różnych branżach, żeby pociąg pojechał. I to jest właśnie to, że nie zdajemy sobie sprawy, że my budujemy wszystko – od kubatury budowlanej: nastawnie, budynki, przejścia podziemne, po obiekty inżynieryjne. Ale budujemy też światłowody, sieć trakcyjną, no i oczywiście same tory, po których jeździ później pociąg. To z kolei może się odbyć tylko dlatego, że mamy bezpieczne sterowanie ruchem, które zapewnia w tym przypadku Lokalne Centrum Sterowania Ruchem w Białymstoku (LCS), gdzie dyżurny widzi cały odcinek od Białegostoku do Czyżewa i on jeden steruje ruchem. Siedząc przed komputerem zdalnie dba o nasze bezpieczeństwo podróży.
31 grudnia zakończyły się odbiory końcowe, wszystko „poszło” zgodnie z umową. Obecnie do wykonania została tzw. kosmetyka i rozliczenie. A zatem… w drogę. Jeszcze tylko parę słów i zapraszam do galerii zdjęć i na film (uśmiech).
Etapy poprzednich modernizacji W 2015 r. zakończono główne prace na trasie Warszawa Rembertów – Tłuszcz (Sadowne). Inwestycja na tym odcinku obejmowała m.in. budowę lub przebudowę czterech stacji i 14 przystanków kolejowych. W 2019 r. zakończono prace na drugim odcinku. W ramach modernizacji trasy Sadowne – Czyżew przebudowano m.in. dwie stacje, cztery przystanki, 11 przejazdów kolejowo-drogowych oraz trzy mosty. Wybudowano nowy most nad rzeką Bug oraz drugi tor na szlaku Prostyń Bug – Małkinia. W 2024 r. zakończono prace na odcinku Czyżew- Białystok. |
– O 33% rok do roku wzrosła liczba pasażerów na trasie kolejowej Warszawa-Białystok, podróżowało nią ponad milion pasażerów – mówił 21 grudnia 2024 r. podczas konferencji prasowej w Białymstoku z okazji otwarcia zmodernizowanej stacji kolejowej Białystok Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury. – To największy wzrost w połączeniach między największymi miastami. Kolejarze przypominają, że 15 grudnia w życie weszła zmiana rozkładu jazdy. Po tej dacie z Białegostoku do Warszawy codziennie będzie wyjeżdżać 14 pociągów. Dwie pary pociągów (Białystok-Warszawa i odwrotnie) pokonują dystans w półtorej godziny. Oba zatrzymują się na stacji Białystok, na przystanku Białystok Zielone Wzgórza i na stacjach Warszawa Wschodnia i Warszawa Centralna – bez przystawania na stacjach pomiędzy miastami. Szybciej pojadą pasażerowie wyjeżdżający z Białegostoku o godz. 7:39 i godz. 17:10. Podróż ośmioma innymi składami zajmie mniej niż dwie godziny.
Opracowała Barbara Klem
na podstawie materiałów wykonawcy
Zdjęcia i film: PUT „Intercor” Zawiercie
Wartość projektu: 4.140.205.000 zł Lata realizacji: 2020-2024 Inwestor: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Wykonawcy robót: konsorcjum: Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor (lider), Stecol Corporation oraz Sinohydro Corporation Limited |


Wykonanie wzmocnienia podłoża przez wykonanie pali, czynny tor zabezpieczony jest barierami systemowymi. Roboty są asekurowane przez sygnalistę




Podczas prac ziemnych przy budowie obiektów inżynieryjnych były one zabezpieczone szczelnymi ścianami typu Larsen, a wznoszenie obiektów ponad gruntem było zabezpieczone systemowymi rusztowaniami






Budowa sieci trakcyjnej była prowadzona przy użyciu specjalistycznego sprzętu, który jest wyposażony w systemowe zabezpieczenia przed upadkiem z wysokości. Jest wyizolowany elektrycznie i dostosowany do pracy w nocy










Budowa zadaszenia peronów na stacji Białystok
A teraz… zapraszam czytelników na prawie przejażdżkę (uśmiech), filmową