Nowy biurowiec w Dojlidach

Nowoczesny budynek, w którym obsługiwani będą poszukujący pracy i wyrabiający paszporty. W sąsiedztwie siedziby Starostwa Powiatowego w Białymstoku powstaje nowy biurowiec.

Zaczynamy od przedstawienia ekipy inżyniersko-inwestorskiej ze zdjęcia czołówkowego (od lewej): Tomasz Linowski – kierownik robót podwykonawcy, Jan Bolesław Perkowski – starosta Powiatu Białostockiego, Mariusz Sadłowski – kierownik robót sanitarnych, Maciej Sinkiewicz – kierownik robót elektrycznych, Patrycja Grodzka – stażysta inżynier, Marek Kułak – dyrektor kontraktu, Anna Jakubowska – zastępca kierownika kontraktu, Jakub Grygoruk – majster budowy i Andrzej Tarasewicz – kierownik budowy

A teraz „idziemy” na budowę. Oprowadza Anna Jakubowska, zastępca kierownika kontraktu

Na rozległym obszarze, między ulicami Wiewiórczą, a Niedźwiedzią na osiedlu Dojlidy w Białymstoku, zajmującym blisko 19 tys. mkw, powstaje budynek biurowo-usługowy z przeznaczeniem na siedzibę m.in. Powiatowego Urzędu Pracy i biura paszportowego. To kolejna inwestycja Powiatu Białostockiego na drodze do stworzenia centrum samorządowego w tej części miasta. I kolejna, która jest realizowana przez firmę Budimex SA – w zeszłym roku zakończyła się bowiem rozbudowa budynku Starostwa Powiatowego.

Nowy obiekt będzie dopinał formułę centrum administracyjnego. Przed wybudowaniem nowego gmachu Starostwa Powiatowego wydziały i jednostki organizacyjne mieściły się w sześciu lokalizacjach. Obecna inwestycja pozwoli zgromadzić pięć rozproszonych jednostek w jednym, wygodnym dla petentów i pracowników miejscu.

– Budynek Powiatowego Urzędu Pracy położony w bezpośrednim sąsiedztwie starostwa będzie zwieńczeniem procesu ułatwiania dostępu do administracji powiatowej – wylicza Jan Bolesław Perkowski, starosta powiatu białostockiego. – W jednej lokalizacji, dobrze skomunikowanej systemem białostockich ulic, interesanci będą mogli załatwić wszystkie sprawy związane z powiatem, w tym bezrobotni i przedsiębiorcy. Bliskie sąsiedztwo ułatwi zarządzanie i utrzymanie obiektu. Korzystanie z tej „urzędowej dzielnicy” będzie o tyle wygodne, że nie zabraknie parkingów. Wraz z miejscami przy starostwie zmieści się tu blisko 400 aut. Powiat Białostocki potrzebuje tej synergii miejsca, by skupić się na rozwoju, by ułatwić korzystanie z usług administracyjnych i zapewnić bezpieczne miejsce parkingowe setkom mieszkańców największego terytorialnie powiatu w Polsce.

Powstający obiekt, w swojej formie, wykorzystaniu materiałów elewacyjnych i ich kolorystyce nawiązuje właśnie do rozbudowanej części budynku Starostwa Powiatowego znajdującego po przeciwnej stronie ulicy Wiewiórczej.

Tę inwestycję opisywaliśmy we wrześniowym wydaniu „Budownictwa i Architektury Podlasia” Nr 3/2023, str. 20 – zainteresowanych odsyłam do przypomnienia treści – Zaproszenie od Wiewiórczej

Można powiedzieć, że budynek będzie bliźniaczo podobny do nowego skrzydła Starostwa. Bardzo podobny do niego, co do kształtu, formy i wielkości. Sposób rozwiązania elewacji, bryła budynku oraz zaprojektowane zagospodarowanie terenu będą stanowiły spójny i przyjazny obiekt zarówno dla pracowników, jak i petentów nie tylko Powiatowego Urzędu Pracy, ale również innych jednostek samorządowych mieszczących się w tym i sąsiadującym biurowcu.

Podstawowe parametry nowego budynku: powierzchnia netto 4.990 mkw, powierzchnia przeznaczona na biura i pomieszczenia obsługi to ponad 3.500 mkw, wymiary budynku: długość 62,79 m, szerokość 21,50 m, wysokość 17,92 m. Wartość inwestycji – blisko 40 mln zł brutto. A tak będzie wyglądał budynek.

Bryła ma prostą, nowoczesną formę – budynek zaprojektowano jako zwarty, składający się z dwóch przesuniętych prostopadłościanów, z podcieniami na poziomie parteru, które w celu dodatkowego oznaczenia głównych wejść, zostały podkreślone kolumnadą pełniącą również rolę podpory dla wyższych kondygnacji.

Umowę w formule „zaprojektuj i wybuduj” podpisano 18 czerwca 2024 r., a po pięciu miesiącach, 22 listopada, uzyskano prawomocną decyzję o pozwoleniu na budowę. Szybkie tempo prowadzenia prac projektowych oraz sprzyjające warunki atmosferyczne pozwoliły na rozpoczęcie prac już 2 grudnia, a więc zaledwie pięć i pół miesiąca od podpisania umowy.

Obiekt zaprojektowano jako sześciokondygnacyjny, w tym jedna kondygnacja podziemna znajdująca się pod całym budynkiem. Konstrukcja z układem nośnym żelbetowym w zakresie kondygnacji podziemnej, posadowienie na płycie żelbetowej grubości 50 cm (z miejscowymi przegłębieniami). W zakresie kondygnacji nadziemnych, poza dominującym układem płyta-słup, wprowadzono elementy konstrukcyjne ścian wewnętrznych i zewnętrznych kondygnacji nadziemnych z elementów murowych bloczków silikatowych oraz ściany żelbetowe jako usztywniające i elementy tarczowe.

– Jest to kolejna inwestycja w formule „zaprojektuj i wybuduj” realizowana przez nasz zespół – mówi Anna Jakubowska. – Dzięki doświadczeniu, już od wczesnych faz projektowania angażowaliśmy się w ten proces, wnosiliśmy uwagi i proponowaliśmy optymalizacje i rozwiązania często wyniesione z wcześniejszych realizacji, które – miejmy nadzieję – zminimalizują wystąpienie kolizji czy niedopracowanych szczegółów.

Z inżynierskiego punktu widzenia, budowa to nic skomplikowanego.

– Tradycyjna technologia, typowe rozwiązania, jedynym utrudnieniem był poziom wód gruntowych, ale daliśmy sobie z tym radę – kontynuuje pani kierownik. – Innym aspektem, mogącym spowodować pewne utrudnienia, są zapisy miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, które narzucają nam 18 m jako nieprzekraczalną wysokość budynków. W konsekwencji, wysokości kondygnacji nadziemnych niewiele przekraczają 3 m, co jest dosyć uciążliwe w przypadku prowadzenia instalacji. A budynek będzie wyposażony w: wentylację mechaniczną, klimatyzację oraz szereg instalacji sanitarnych, teletechnicznych i elektrycznych – co wymaga przestrzeni dla przeprowadzenia kanałów, koryt z przewodami i rur, a tej w naszym obiekcie jest niewiele. Mimo, że budowa nie jest zbytnio zaawansowana (w połowie lutego zabetonowaliśmy strop nad kondygnacją podziemną), już dostrzegamy potencjalne trudności w zmieszczeniu wszystkich instalacji w przestrzeni sufitowej korytarzy, gdyż tylko ta będzie do dyspozycji z uwagi na obowiązujące przepisy i konieczność zapewnienia odpowiedniej wysokości pomieszczeń biurowych.

Jak przystało na nowoczesny budynek biurowy, wyposażony będzie on w szereg instalacji. Poza instalacjami „typowymi”, w pomieszczeniach biurowych, salach obsługi interesantów wykonana będzie instalacja klimatyzacji. Również w zakresie instalacji teletechnicznych pojawia się szereg systemów, jak np. system kontroli dostępu, systemy zarządzania kluczami, systemy rejestracji czasu pracy, system kolejkowy, system multimedialny, system informacji multimedialnej, system wizualizacji określający aktualny stan instalacji teletechnicznych, system zarządzania budynkiem BMS.

Teren objęty opracowaniem jest bardzo duży, dlatego też wokół budynku powstanie parking na blisko 300 miejsc postojowych, który wraz z drogą pożarową, dojazdami i ciągami pieszymi będzie obejmował obszar ok. 10 tys. mkw. W związku z koniecznością odprowadzenia wód opadowych z tak dużej powierzchni, pod częścią parkingu, w ramach instalacji kanalizacji deszczowej, wykonany będzie żelbetowy zbiornik retencyjny o pojemności 300 msześc. Ponieważ nie ma możliwości przejęcia wód przez sieć kanalizacji deszczowej, w zbiorniku zaprojektowano regulator przepływu.

– Skoro jesteśmy przy tematach „zewnętrznych” – obiekt będzie miał system parkingowy, znajdą się tu także stacje ładowania pojazdów elektrycznych oraz wiata rowerowa i inne elementy małej architektury – opowiada Anna Jakubowska. – Już dokonaliśmy wycinek drzew, które w większości były „samosiejkami” w średnim bądź złym stanie. Zgodnie z otrzymaną decyzją, wykonamy nasadzenia drzew i krzewów, dokonamy również rozbiórki istniejących budynków gospodarczych, które znajdują się w stanie grożącym zawaleniem, wymienimy wysłużone ogrodzenie. Jednym słowem – zaniedbany dotąd teren otrzyma nowe życie.

Obiekt zostanie w pełni przystosowany do korzystania przez osoby z niepełnosprawnościami. Dostęp do budynku zapewniony jest bezpośrednio z poziomu chodnika, zaprojektowano również linie naprowadzające i pola uwagi na zewnątrz i wewnątrz budynku. Biurowiec wyposażony zostanie w dwa dźwigi osobowe przystosowane do korzystania przez osoby ze szczególnymi potrzebami. Klatki schodowe i ciągi komunikacyjne również będą przystosowane dla osób o ograniczonej sprawności poprzez – chociażby – oznakowanie krawędzi pierwszego i ostatniego stopnia biegu schodów pasem kontrastowym, aby były widoczne przy wchodzeniu i schodzeniu czy zastosowanie kontrastowych cokołów przy posadzkach dla wyróżnienia powierzchni poziomych i pionowych. Na parterze, w kancelarii przewidziano blat z obniżeniami umożliwiającymi obsługę osób na wózkach inwalidzkich. W zespole pomieszczeń działu aktywizacji osób niepełnosprawnych pozostawiono wolną przestrzeń manewrową dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich, na każdej kondygnacji użytkowej (nadziemnej) przewidziano toalety przystosowane dla osób niepełnosprawnych, a także, zgodnie z najnowszymi przepisami, w pobliżu wejścia do budynku zaprojektowano pomieszczenie z przewijakiem dla dorosłych (komfortka) połączone z toaletą dla osób z niepełnosprawnościami.

A tak będzie wyglądała całość za półtora roku. Bowiem zakończenie realizacji, zgodnie z zawartą umową, datowane jest na październik 2026 r.

Barbara Klem

Zdjęcia: Budimex SA, Starostwo Powiatowe w Białymstoku

Kierownik budowy: Andrzej Tarasewicz
Kierownicy robót: Mariusz Sadłowski (sanit.), Maciej Sinkiewicz (el.) i Łukasz Łysecki (teletechniczne)
Majster budowy: Jakub Grygoruk
Stażysta inżynier: Patrycja Grodzka
Inspektorzy nadzoru: Kamil Klimowicz (bud.), Bartosz Sowa (sanit.), Wiktor Ostasiewicz (el., teletechniczna)
Dyrektor kontraktu: Marek Kułak
Zastępca kierownika kontraktu: Anna Jakubowska
Projektant: Koczo Studio Skierniewice
Wykonawca: Budimex SA
Inwestor: Powiat Białostocki reprezentowany przez Zarząd Powiatu

Udostępnij :

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Szukaj
Najchętniej czytane
Kategorie
Archiwum
Archiwa
Subskrybuj!
Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco!
Przejdź do treści