Tańcząca „dziewiętnastka”

Prawie 40 osób, członków białostockiego Oddziału Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji RP oglądało wczoraj (25 października 2025r.) budowę mostu na rzece Bug.

Nad Bugiem i jego doliną, pomiędzy miejscowościami Siemiatycze (podlaskie) i Chlebczyn (mazowieckie) rośnie imponujący obiekt – most i estakada o łącznej długości 650 m. To fragment powstającego odcinka drogi ekspresowej S19 Malewice-Chlebczyn. Wyjazd techniczno-integracyjny, obejmujący wizytę na budowie tego niezwykle ciekawego obiektu inżynierskiego, zorganizowało swoim członkom SITK RP Oddział Białystok.

Pojechaliśmy w piątek, po pracy. Na „zwiedzanie” budowy mieliśmy niemal całą sobotę. Zakwaterowaliśmy się w Hotelu Drohickim w Zajęcznikach k. Drohiczyna, tematycznie – tuż nad Bugiem (uśmiech). Po tygodniu pracy wspólna kolacja była wspaniałym relaksem. Oprócz mnóstwa koleżeńskich rozmów było też trochę poważnych informacji. Te, dziejące się na szczeblu krajowym, przedstawił Marek Motylewicz, prezes zarządu Oddziału SITK RP oraz wiceprezes ds. drogowych w zarządzie krajowym SITK RP. W temacie bieżących wydarzeń głos zabrał Krzysztof Gleba-Zawadzki – delegat na Zjazdy Krajowe i przewodniczący Koła Międzyzakładowego przy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad O/Białystok.

Marek Motylewicz (z prawej) i Krzysztof Gleba-Zawadzki

– Za najważniejsze uważamy zbliżającą się jubileuszową 65. edycję Technicznych Dni Drogowych – mówił Marek Motylewicz. – Odbędą się one w tym roku 17-18 listopada w Łodzi, zachęcam do uczestnictwa, jeszcze można się zgłaszać. Przypomnę, że część z nas aktywnie uczestniczy w organizacji tego wydarzenia, gdyż nasz Oddział ma jedną z większych reprezentacji w Krajowej Sekcji Drogowej (KSD) SITK RP, która wspólnie z Zarządem Krajowym SITK RP są organizatorami konferencji. W ramach jubileuszowej edycji zostanie po raz pierwszy w historii Dni przyznana nagroda za wybitne osiągnięcia naukowe i techniczne, jak też za całokształt osiągnięć w zakresie budownictwa drogowego i inżynierii ruchu drogowego. Pomysłodawcą nagrody jest KSD SITK RP. Wypracowaliśmy zasady nagradzania, nazwę i patronów nagrody. Są nimi wybitni inżynierowie drogownictwa z okresu XX wieku: Eugeniusz Buszma i Aleksander Gajkowicz, którzy zasłużyli się dla rozwoju polskiego budownictwa drogowego.

– Drugi, dość istotny w życiu Stowarzyszenia temat, to kończąca się w przyszłym roku kadencja i zbliżające się wybory – kontynował. – Zaczniemy je już od stycznia w Kołach Zakładowych, a następnie w Oddziałach. W czerwcu natomiast odbędzie się Zjazd Krajowy i wybory „centralne”. Będzie to specyficzne spotkanie środowiska, bo też rok 2026 będzie wyjątkowy. Po pierwsze, Zjazd będzie chciał zaktualizować statut SITK RP. Do końca października zbieramy propozycje jego zmian lub uszczegółowienia – zachęcamy członków do analizy i włączania się w działalność. Poza tym, w 2026 r. Stowarzyszenie obchodzi 80-lecie istnienia. Krajowy Zjazd wyborczy będzie połączony z uroczystą galą jubileuszową.

– 21 listopada odbędzie się VII spotkanie drogowców – absolwentów Politechniki Białostockiej – informował z kolei Krzysztof Gleba-Zawadzki. – Reaktywujemy je po okresie covidu na prośbę wielu osób, którzy kończyli tę uczelnię. Wzięliśmy na siebie ciężar organizacji wspólnie z Wydziałem Budownictwa i Nauk o Środowisku PB. Spotkamy się na uczelni w pierwszej części dnia, a później na wieczorze inżynierskim, aby swobodnie porozmawiać, powspominać lata studenckie i podzielić się doświadczeniami z bieżącej pracy zawodowej. Bardzo zachęcamy do uczestnictwa. Warte podkreślenia jest to, że spotkanie jest wyjątkowym w skali uczelni i kraju. Na żadnej innej uczelni w Polsce nie odbywają się spotkania drogowców, natomiast na naszej Politechnice nie spotyka się żadna inna specjalność i żaden inny kierunek – tylko drogowcy kultywują taką tradycję zapoczątkowaną w 1992 r. W przyszłym roku Wydział BiNŚ będzie świętował 75-lecie istnienia i spotkanie to zainauguruje obchody roku jubileuszowego. Co jeszcze… Już dziś zapraszamy wszystkich na jubileuszowy X Bal karnawałowy drogowca, transportowca i inżyniera budownictwa. Bieżąca edycja odbędzie się 14 lutego w Dworku Tryumf w Księżynie w duchu i stylistyce: „Wieczór Hollywood – Gala Oscarowa”. Jesteśmy bardzo zintegrowanym środowiskiem, ale pozwalamy do swojego grona dołączyć się innym branżom, żeby rozwijać integrację środowiska technicznego.

Był też miły moment wręczenia legitymacji kilku nowym członkom Stowarzyszenia. I jeszcze przyjemna formalność: SITK RP Oddział Białystok liczy ponad 500 osób, co stanowi ok. 10% ogółu Stowarzyszenia w skali kraju. To najliczniejszy oddział w Polsce. Działa przy nim jedenaście Kół Zakładowych, w tym Koło przy GDDKiA, które z 271 członkami jest najliczniejszym Kołem w kraju, wyprzedzając w swojej działalności 14 oddziałów wojewódzkich. Brawo my.

Kto miał ochotę, to trochę pospał, ale można było zostać w sali o nazwie „rzeka smaków” do śniadania, bo zaraz po nim wyruszyliśmy obejrzeć dwa mosty na Bugu. Pierwszy – przy okazji – w miejscowości Granne, uroczyście oddany do użytku w przeddzień naszej wizyty – 24 października. Kto jeszcze nie czytał relacji z tego wydarzenia odsyłam na stronę Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego.

Na naszym portalu pisaliśmy obszernie o tej budowie 20 marca 2024 r. Zachęcam do przypomnienia sobie artykułu – „Most na Bugu metodą nawisową”. A tak wygląda nowy most.

W drodze powrotnej zatrzymaliśmy się w Drohiczynie, by chociaż trochę mimo szybkiego tempa i uciekającego czasu obejrzeć najważniejsze punkty na mapie tego miasteczka.
Natomiast sednem wyjazdu była wizyta techniczna na terenie budowy mostu na rzece Bug oraz drogi ekspresowej S19 Malewice – Chlebczyn. Mogliśmy się tam pojawić dzięki uprzejmości generalnego wykonawcy – tureckiej firmy Kolin İnşaat Turizm Sanayi ve Ticaret, kierownictwa projektu i nadzoru z ramienia inwestora GDDKiA Oddział w Białymstoku. Zaczęliśmy od wizyty w biurze budowy, które mieści się w Siemiatyczach.

Krótką informację o inwestycji i zasady bhp omówił i przypomniał nam Paweł Pytlewski, kierownik robót mostowych

My już wszystko wiemy o tej inwestycji, mieliśmy przyjemność stanąć na ostatnim metrze powstającego mostu i spojrzeć w dół oraz na południe, gdzie ze strony województwa mazowieckiego „kroczy” ku nam reszta mostu. Proszę się nie martwić, relacja z tej budowy też niebawem znajdzie się na naszym portalu. Zachęcam do zaglądania tutaj. Póki co, zachęcam do pooglądania zdjęć z wycieczki.

Po budowie oprowadzili nas i odpowiedzieli na każde pytanie (od lewej): Marek Hiszpański – główny inspektor nadzoru robót mostowych i Paweł Pytlewski

A… i jeszcze jedno. Myślę, że jestem winna wyjaśnienie tytułowej „tańczącej dziewiętnastki”. Wzięła się stąd: W drodze powrotnej, pełni wrażeń inżynierowie, nie ustawali w komentowaniu obejrzanych prac, tym bardziej, że co chwila napotykaliśmy kolejny „kawałek” budowanej drogi S19. Bardzo spodobała mi się opinia Marii Gawryluk: ależ ta dziewiętnastka tańczy. No i stąd tytuł.
Tekst i zdjęcia: Barbara Klem

Więcej zdjęć na stronie organizatora – SITK RP Oddział Białystok.

Udostępnij :

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Szukaj
Najchętniej czytane
Kategorie
Archiwum
Archiwa
Subskrybuj!
Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco!
Przejdź do treści