9-kilometrowy odcinek Czyżew-Siemiatycze. Trzy mosty, siedem przepustów, urządzenia służące ochronie środowiska. Ścieżka rowerowa z dopuszczeniem ruchu pieszego na całej długości. Obwodnica Ciechanowca.
A na czołówkowym zdjęciu ekipa inżynierska odpowiadająca za jej realizację. Od lewej stoją: Stanisław Korzyński – kierownik robót telekomunikacyjnych, Dariusz Mocarski – inspektor nadzoru robót telekomunikacyjnych, Tomasz Surowiec – inspektor nadzoru robót elektroenergetycznych, Daniel Kaczyński – kierownik robót elektroenergetycznych, Michał Śluzek – kierownik robót drogowych, Paweł Jachiński – kierownik robót gazowych, Marietta Piędziak – kierownik robót sanitarnych – koordynator robót branżowych, Przemysław Jankowski – kierownik robót na drogowych obiektach inżynierskich. Od lewej siedzą: Tomasz Sadowski – kierownik zespołu nadzoru z PZDW, Sławomir Bieroza – inspektor nadzoru robót drogowych, Marek Siemieniewski – Inspektor nadzoru robót na drogowych obiektach inżynierskich, Rafał Skrzypczak – kierownik budowy, Natalia Piekarska – PZDW, Dominika Wach-Pleskot – dyrektor projektu.
Nowa droga ma odciążyć infrastrukturę miejską, usprawnić transport i podnieść ogólny komfort życia mieszkańców. Oprócz samej drogi przebudowane zostaną: sieć wodociągowa, gazowa, telekomunikacyjna, a także elektroenergetyczna.
Pomysł na tę obwodnicę powstał wiele lat temu. W 2017 r. społeczny komitet mieszkańców Ciechanowca zaczął oficjalnie zabiegać o jej budowę. Jako jeden z głównych powodów wskazał on dolegliwości związane z ruchem ciężarówek przez środek miasta.
– Mieszkańcy widzieli konieczność budowy takiego objazdu – podkreślał Eugeniusz Święcki, burmistrz Ciechanowca, kiedy rok temu w Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu uczestniczył w podpisaniu umowy na budowę. – Uzasadniali to potrzebą rozwoju gospodarczego, jak też wieloma utrudnieniami komunikacyjnymi. 3 kwietnia 2024 r. to historyczny dzień dla miasta i gminy Ciechanowiec.
– Celem inwestycji jest zapewnienie bezpiecznego transportu kołowego w ciągu drogi wojewódzkiej nr 690 przez ominięcie terenów zurbanizowanych – mówi Krzysztof Barbachowski, dyrektor Podlaskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Białymstoku. – Inwestycja przystosowana jest do prowadzenia ruchu ciężkiego, zapewnia także bezpieczne rozwiązania dla niechronionych uczestników drogi przez ich separację i prowadzenie ruchu pieszo-rowerowego oddzielną ścieżką rowerową z dopuszczonym ruchem pieszych na całej długości inwestycji.
12 kwietnia 2024 r. odbyło się oficjalne przekazanie terenu budowy. Na początku czerwca przyszłego roku planowane jest uzyskanie pozwolenia na użytkowanie nowej drogi. Zatem… jak wygląda realizacja.

Przedmiotem inwestycji jest wybudowanie obwodnicy Ciechanowca w ciągu drogi wojewódzkiej nr 690. Rozpoczyna się ona w kilometrze 18+966, w miejscu skrzyżowania drogi wojewódzkiej nr 690 z drogą wojewódzką nr 694 (początek okresu opracowania zaprojektowanego w km 18-873 w dowiązaniu do istniejącej drogi wojewódzkiej nr 690), a kończy w miejscu skrzyżowania drogi wojewódzkiej nr 690 z drogą gminną prowadzącą do miejscowości Pobikry w km 27+675 (koniec zakresu opracowania zaprojektowanego w km 27+754 w dowiązaniu do rozbudowy drogi wojewódzkiej nr 690 na odcinku Ciechanowiec – Ostrożany). Opracowanie obejmuje także budowę drogowych obiektów inżynieryjnych i niezbędnej infrastruktury technicznej, koniecznej do prawidłowego funkcjonowania drogi.
Budowa obwodnicy jest realizowana po nowej trasie, głównie na terenach niebędącym pasem drogowym, który został pozyskany na potrzeby pasa drogowego ww. drogi oraz wlotów dróg bocznych. Zakres rzeczowy inwestycji obejmuje, wraz z robotami towarzyszącymi, m.in.: usunięcie humusu, wycinkę drzew i krzaków kolidujących z budową drogi; rozbiórkę istniejących nawierzchni jezdni, zjazdów, ścieżki rowerowej, przepustów, oznakowania oraz budowę:
– obejścia miasta Ciechanowiec w celu ominięcia terenu zabudowanego w parametrach drogi G (główna) i nośności 115 kN na odcinku od km 18+966 do km 27+675,
– ścieżki rowerowej z dopuszczeniem ruchu pieszego na całej długości obwodnicy,
– skrzyżowań z drogami, zjazdów indywidualnych i publicznych, chodnika,
– dodatkowych jezdni,
– nawierzchni tymczasowych niezbędnych na czas realizacji robót,
– drogowych obiektów inżynierskich,
– płotków naprowadzających zwierzęta na przepusty w postaci ramp betonowych,
– ogrodzeń naprowadzających zwierzęta do przejść w postaci ogrodzeń z siatki przy proj. mostowych,
– rozbiórkę i budowę sieci gazowej kolidującej z inwestycją,
– rozbiórkę i budowę sieci telekomunikacyjnej kolidującej z inwestycją,
– rozbiórkę i budowę sieci wodociągowej kolidującej z inwestycją,
– rozbiórkę i budowę napowietrznych odcinków linii elektroenergetycznych- systemu odwodnienia korpusu drogowego wraz z odprowadzeniem wody,
– budowę kablowych linii oświetlenia drogowego,
– budowę stacji pogodowej,
– budowę kanału technologicznego,
– zagospodarowanie zieleni w granicach projektowanego pasa drogowego,
– wykonanie urządzeń bezpieczeństwa ruchu.
Parametry drogi: klasa techniczna drogi – G (główna), kategoria ruchu: jezdnia główna KR5, wlot dróg bocznych KR3, zjazdy indywidualne KR1, zjazdy publiczne KR3, prędkość projektowa drogi 70km/h (poza terenem zabudowanym), przekrój – 1×2, szerokość jezdni głównej 7 m (na obiektach mostowych szerokość nawierzchni – 8 m), jezdnia poszerzona do 10,50 m na skrzyżowaniu. Ścieżka rowerowa będzie miała 3 m szerokości (5,5 m w miejscach dojścia do przejazdów pieszo-rowerowych). Chodnik zaś – 4 m na dojściach do przejścia dla pieszych oraz 2 m na obiektach mostowych.
Głównym obiektem inżynierskim na omawianej trasie jest most drogowy nad rzeką Nurzec, (M2 w km 23+299,45) pełniący również funkcję przejścia dla zwierząt. Będzie on budowany za pomocą nasuwania podłużnego konstrukcji ustroju nośnego. Pulsem tej technologii jest fakt, iż większość prac zorganizowana jest na niewielkim obszarze oraz szybkie tempo realizacji. Rozpiętość mostu wyniesie 108 m. Konstrukcja ustroju nośnego będzie miała postać łuku stalowego z jednoprzęsłowym pomostem sprężanym podłużnie i poprzecznie, swobodnie podpartym na łożyskach.
W ciągu drogi będą jeszcze dwa mniejsze mosty nad rzeką Ciek pod Klukowem M1 (w km 19+366,30) i M3 (w km 23+959,14) – oba będą pełniły także funkcję przejścia dla zwierząt. Powstanie też siedem przejść dla małych zwierząt w różnych lokalizacjach trasy.
Wymagającym zadaniem jest również przebudowa gazociągu przesyłowego wysokiego ciśnienia DN700 MOP 8,4 MPa relacji Polska – Litwa, który koliduje z projektowaną obwodnicą. Jest to gazociąg transgraniczny, który łączy system przesyłowy gazu ziemnego Polski i Litwy. Przebudowie poddane zostaną trzy odcinki: kolizja GW2 o długości 278,5 m, GW4 o długości 220,5 m oraz GW5 o długości 140,5 m. Wybudowane odcinki gazociągu wysokiego ciśnienia DN700 MOP 8,4 MPa przed połączeniem z istniejącym rurociągiem, należy poddać próbom ciśnieniowym hydraulicznym w obecności przedstawiciela Gaz-System S.A.
I na koniec opinia kierownika budowy o przebiegu inwestycji:
– Prace przebiegają zgodnie z harmonogramem, a na niektórych zakresach np. wzmocnienia, czy układanie podbudowy, nawet wyprzedzająco – mówi Rafał Skrzypczak. – Zaawansowanie wynosi ok. 35%. Nie ma zagrożenia niedotrzymania terminu. Przed nami wymagająca i skomplikowana technologicznie metoda nasuwania mostu nad Nurcem. Obecnie trwają prace nad przygotowaniem stanowiska do nasuwu, a samo nasuwanie obiektu planowane jest na początku czwartego kwartału br.
Natalia Piekarska, Wydział Przygotowania i Realizacji Inwestycji Podlaskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Białymstoku
opracowała Barbara Klem
Zdjęcia: Polimex Infrastruktura
Kierownik budowy: Rafał Skrzypczak Dyrektor projektu: Dominika Wach-Pleskot Dyrektor techniczny: Jarosław Bogdański Kierownicy robót: Przemysław Jankowski (roboty na drogowych obiektach inżynierskich), Michał Śluzek (roboty drogowe), Marietta Piędziak (sanit. – koordynator robót branżowych) Inspektorzy nadzoru: Sławomir Bieroza (drogi), Tomasz Surowiec (elektroenergetyka), Marek Siemieniewski (roboty na drogowych obiektach inżynierskich), Łukasz Podwysocki (sanit.), Dariusz Mocarski (telekomunikacyjne) Ze strony zamawiającego: Tomasz Sadowski – kierownik zespołu nadzoru Projekt budowlany: Value Engineering Warszawa Generalny wykonawca: Polimex Infrastruktura Warszawa – lider konsorcjum i Polimex Mostostal S.A. Warszawa – partner Inwestor: Województwo Podlaskie reprezentowane przez Podlaski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Białymstoku |

Budowa obiektu M1 na rzece Ciek spod Klukowa

Przygotowanie pod budowę mostu (obiekt M2) na rzece Nurzec

Przygotowanie do wykonywania kolejnych warstw nasypu

Budowa obiektu M1 na rzece Ciek spod Klukowa

Budowa z lotu ptaka