Inwestycje wokół dworców w Białymstoku – cz. IV

Trwa budowa przejścia podziemnego pod torami kolejowymi łączącego ulice św. Rocha i Kolejową. Pozwoli ono na bezkolizyjne przemieszczanie się pieszym i rowerzystom.

Ten temat poruszaliśmy w „B&A P” we wrześniu 2022 r. (str. 20-21). Umowę z wykonawcą podpisano w listopadzie 2020 r. Przejście podziemne zaprojektowano w formie ramy zamkniętej o wymiarach w świetle poziomym 8 m oraz pionowym min. 3 m. Tunel powstaje w technologii monolitycznej z tymczasowym zabezpieczeniem wykopów. Elementy posadowione są w sposób bezpośredni na istniejącym podłożu. Zadanie obejmuje też połączenie tunelu z przebudowywanym skrzyżowaniem ul. Kolejowej i Zwycięstwa. Na odcinku 250 m zostaną tam zbudowane: nowa jezdnia, przystanek autobusowy w okolicy dworca, chodniki, ścieżka rowerowa i zjazdy.

Ta inwestycja najbardziej opóźnia się w czasie i to nie z winy wykonawcy. Wyjaśnia to Przemysław Simson, kierownik budowy z ramienia generalnego wykonawcy firmy Strabag:

– Ze względu na etapowanie przebudowy układu torowego w pobliżu stacji Białystok, nasze główne prace zostały przesunięte w czasie – mówi. – Przewidujemy zamknięcie robót żelbetowych na koniec marca 2024 r. Do zrealizowania zostaną nam jeszcze roboty wykończeniowe, w tym głównie oświetlenie i monitoring przejścia. W połowie roku przejście powinno być gotowe.

Inwestor: Miasto Białystok
Wykonawca: Strabag
Kierownik budowy: Przemysław Simson
Kierownik grupy oddziału mostowego: Grzegorz Romaniuk
Koordynator do spraw projektowych/projektant: Wojciech Bołbot
Kierownik robót mostowych: Magdalena Pień
Majster budowy: Michał Gielniowski

Barbara Klem

Zdjęcia: Beata Sadowska – POIIB, Strabag

Artykuł ukazał się w kwartalniku „Budownictwo i Architektura Podlasia” nr 4(83)/2023.

Próbne obciążenie tunelu taborem kolejowym. Wytrzymał, ufff… (uśmiech)

Udostępnij :

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Szukaj
Najchętniej czytane
Kategorie
Archiwum
Archiwa
Subskrybuj!
Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco!
Skip to content