Po raz 16-ty o problemach budownictwa komunikacyjnego

Inżynieria ruchu i projektowanie dróg. Technologie i materiały. Obiekty i geotechnika. Prawo. Środowisko. Seminarium, określone mianem ewenementu w skali kraju, za nami.

XVI Seminarium techniczne „Aktualne zagadnienia budownictwa komunikacyjnego”, zorganizowane przez białostocki Oddział Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji RP, zakończyło się w miniony piątek (7 marca). Trzydniowe spotkanie drogowców odbywało się tym razem w Starych Sadach pod Mikołajkami. O jego przebiegu informowaliśmy Czytelników portalu skrótowo w trakcie obrad, czas więc na szczegółową relację. Na wstępie (zdjęcie czołówkowe artykułu) przedstawiam część ekipy organizatorów, których udało się mi „złapać” na pamiątkowe ujęcie (od lewej): Wojciech Mruczek, Ewa Korzuń, Miłosz Milewski, Krzysztof Gleba-Zawadzki, Władysław Gardziejczyk, Marek Motylewicz, Elżbieta Wyszkowska – razem z Krzysztofem Ciuńczykiem – przewodniczącym Okręgowej Rady Podlaskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa.

O podsumowanie tegorocznej edycji wydarzenia proszę Władysława Gardziejczyka, koordynatora programowego, pracownika naukowego Politechniki Białostockiej

– XVI edycję Seminarium uważam za bardzo udaną z kilku względów – mówi. – Po pierwsze: liczba uczestników. Ponad 200 osób biorących udział w Seminarium, specjalistów z zakresu inżynierii ruchu, projektowania, budowy i utrzymania dróg, ochrony środowiska, przedstawicieli administracji drogowej i pięciu uczelni kształcących drogowców oraz firm ściśle współpracujących z drogowcami. Drugi ważny aspekt – to bardzo wysoki poziom wykładów. Szczególne zainteresowanie wzbudziły tematy związane z nowymi systemami zarządzania ruchem, metodologią projektowania BIM, rozwiązaniami w zakresie bezpieczeństwa ruchu samochodowego. Podobnie, jak na poprzednich seminariach, w kilku referatach zaprezentowano bardzo ważne i aktualne tematy dotyczące technologii nawierzchni drogowych oraz problemów geotechnicznych. Z zainteresowaniem wysłuchano wystąpienia Janusza Bohatkiewicza, dyrektora Instytutu Badawczego Dróg i Mostów w Warszawie, na temat skutków powodzi z jesieni 2024 r., podejmowanych działań oraz potrzebnych zmian w zakresie projektowania infrastruktury drogowej. Ożywiona dyskusja, po wystąpieniach z zakresu ochrony środowiska, świadczy o ważności tego problemu przy projektowaniu i budowie dróg. Sukcesem okazało się wprowadzenie w programie Seminarium panelu na temat rozwoju sieci dróg samochodowych i linii kolejowych w makroregionie północno-wschodnim. Uczestnicy panelu jednoznacznie wypowiedzieli się za budową dwujezdniowych dróg S16 i S8. Z zainteresowaniem wysłuchano wystąpień młodych naukowców z Politechniki Białostockiej i Politechniki Lubelskiej. Uważam, że tegoroczne Seminarium zakończyło się bardzo dużym sukcesem. Do tego wiosenna pogoda, piękne miejsce, integracja przedstawicieli z różnych dziedzin związanych z drogownictwem. Gratuluję organizatorom, tak trzymać.  

– Seminarium to cykliczna impreza, która wnosi dużo dobrego ze względu na tematy, jakie są podczas niego omawiane – ocenia przewodniczący. – SITK RP to organizacja, która zrzesza również naszych członków. Są to nasi koleżanki i koledzy, jak najbardziej wspieramy ich, staramy się organizować wspólne przedsięwzięcia. Bezpośredniego przedłożenia na siebie nie mamy, a wspierać się możemy m.in. przez integrację. Życzę organizatorom wszystkiego najlepszego, bo organizują seminaria z sercem i dużym poświęceniem. Bardzo miło spędzam czas w tym gronie.

Największe seminarium naukowo-drogowe w regionie, a może nawet w Polsce, rozpoczęto w tym roku inaczej niż dotychczas.

Po powitaniu gości i krótkim resume minionych 15 jego edycji, przygotowanym przez Marka Motylewicza, przewodniczącego komitetu organizacyjnego i prezesa białostockiego Oddziału SITK RP, rozpoczęła się sesja inauguracyjna

Tym razem składała się ona z dwóch krótkich referatów, dotyczących kierunków i planów rozwoju sieci drogowej i kolejowej w województwach podlaskim i warmińsko-mazurskim, które były wprowadzeniem do panelu dyskusyjnego pt. „Sieć transportowa Polski północno-wschodniej – możliwości, zagrożenia i wyzwania”. Dyskusja była merytoryczna i wielowątkowa, a dotyczyła m.in. gorącego tematu przebiegu dróg S16 oraz S8 na północ od Białegostoku (stąd też XVI Seminarium odbyło się w Mikołajkach), linii kolejowej E75 Rail Baltica Białystok-Ełk, a także wyzwań branży związanych z ochroną środowiska, sytuacją geopolityczną oraz brakami kadrowymi, które mogą istotnie utrudniać rozwijanie sieci transportowej w naszym makroregionie.

Jako paneliści zasiedli (od lewej): Damian Kniaź – dyrektor Projektu Rail Baltica w Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Jarosław Kaczor – zastępca dyrektora ds. inwestycji GDDKiA Oddział Olsztyn, Marek Motylewicz – prowadzący dyskusję, Krzysztof Barbachowski – dyrektor Podlaskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Białymstoku, Cezary Cieślukowski – przewodniczący Sejmiku Województwa Podlaskiego, Maciej Gorysz – inżynier kontraktu na budowach obwodnic Suchowoli i Sztabina w ciągu DK8 i Bartosz Ignatowicz – naczelnik Wydziału Monitorowania Inwestycji Drogowych GDDKiA Białystok

Zwieńczeniem dnia była uroczysta kolacja, a podczas niej niespodzianka artystyczna – występ tatarskiego zespołu taneczno-wokalnego „Buńczuk”, który powstał w 1999 r. przy Muzułmańskiej Gminie Wyznaniowej w Białymstoku. Wielopokoleniowa grupa przygotowała repertuar złożony z regionalnych tańców.

Kiedy artyści opuścili parkiet, zajęliśmy go my. Niektórzy krótko spali w tę noc, niektórzy poszli prosto na czwartkowe wykłady.

A czwartek powitał nas błękitem nad głową i na ziemi. Piękne jezioro Tałty zapraszało na choćby krótki spacer. Czekał nas bowiem, jak już pisałam, najbardziej pracowity dzień. Zatkany wiedzą od rana do wieczora

W pierwszej sesji, po śniadaniu, słuchaliśmy o zastosowaniu narzędzi GIS w budownictwie infrastrukturalnym. Następnie ciekawy wykład przygotował Michał Karbowski (Transprojekt Gdański) – BIM okiem projektanta drogowego. O zarządzaniu zdarzeniami na sieci dróg krajowych województwa lubelskiego mówił Marek Żmijan z GDDKiA Oddział Lublin. Prelekcja urozmaicona zdjęciami i filmami z nietypowych wydarzeń drogowych wzbudziła duże zainteresowanie. Była też przestrogą dla kierowców, co się może wydarzyć. Kolejny wykład: czy sztuczna i czy inteligencja zmieni świat sterowania ruchem drogowym – te wątpliwości próbował rozwiewać Damian Iwanowicz z Politechniki Bydgoskiej. W sesji poświęconej problemom technologicznym w budownictwie drogowym, Zbigniew Tabor – dyrektor Zarządu dróg Wojewódzkich w Katowicach oraz Krzysztof Błażejowski (Mapei Polska) przedstawili interesujący i ważny, z punktu widzenia utrzymania dróg samorządowych, referat poświęcony krytycznym wynikom kontroli NIK w zakresie oceny trwałości i jakości robót budowlanych na tych drogach. W odpowiedzi na wnioski NIK-u autorzy referatu zaprezentowali słuchaczom propozycję nowych wytycznych budowlano-utrzymaniowych dla dróg samorządowych.

W popołudniowej sesji, dotyczącej współczesnych wyzwań klimatycznych i środowiskowych, zwróciliśmy uwagę szczególnie na temat: to nie było planowane – stan dróg i obiektów inżynierskich oraz wnioski po powodzi 2024 r., który przedstawił Janusz Bohatkiewicz, a także – ważny z punktu widzenia ochrony środowiska – temat wpływu charakterystyki nawierzchni drogowej na jej hałaśliwość, który przedstawił Władysław Gardziejczyk. W sesji poobiedniej dużym zainteresowaniem cieszył się referat: mosty wojskowe jako sposób na szybkie przywrócenie komunikacji po przejściu żywiołu. Studia przypadków po powodzi omówił Mariusz Pustelnik, przewodniczący Krajowej Sekcji Drogowej SITK RP.

W krótkiej przerwie zdążyliśmy zjeść lunch i co niektórzy szybko wskoczyć do hotelowego basenu. Na odpoczynek był wieczór. Ale kto by tam odpoczywał, skoro do dyspozycji był turniej kręgli i bilarda. Dla chętnych przetańczenia kolejnego wieczoru – dyskoteka. A do tego emocjonujący mecz Jagielloni Białystok z belgijskim Cercle Brugge w lidze konferencji. Dziś już wiemy, że kapitalnie wygrany. Szantowy koncert zespołu „Dobre wrażenie” kierowanego przez Wojciecha Straszyńskiego, zaplanowany na godzinę lekcyjną, trwał niemal półtorej godziny zegarowej. Sala śpiewała głośniej czy artyści, nie wiadomo. Bisów była kilka, aż w końcu członkowie zespołu „uciekli” po cichu za kulisy, a na sali nadal słychać było „a po nocy przychodzi dzień…”

I przyszedł dzień trzeci, z ostatnią sesją wykładów na temat zagadnień prawnych, technicznych i środowiskowych. Szczególne zainteresowanie oraz emocje wywołał referat dyrektorów Adama Juchnika i Adama Bohdana z RDOŚ Białystok nt. „Ochrona przyrody w pasach i w otoczeniu szlaków komunikacyjnych związana z budową, przebudową i remontem”, omawiający zagadnienia prawne oraz działania RDOŚ w zakresie ochrony przyrody, w tym w zakresie pozwoleń na wycinkę drzew oraz rygorystycznych kompensacji przyrodniczych w postaci nasadzeń. Temat ten w ostatnim czasie jest szczególnie aktualny w branży. Przed obiadem był jeszcze czas na podsumowanie i zakończenie seminarium. Pytam zatem kilku gości, jak oceniają podlaskie spotkania inżynierów drogownictwa.

Janusz Bohatkiewicz z Politechniki Krakowskiej i jednocześnie dyrektor Instytutu Badawczego Dróg i Mostów w Warszawie

– W seminariach naukowych białostockiego Oddziału SITK RP, współorganizowanych przez Politechnikę Białostocką, uczestniczę praktycznie od samego początku – mówi Janusz Bohatkiewicz. – Zawsze były to spotkania niezwykle merytoryczne, pełne wiedzy i informacji o drogownictwie i mostownictwie. Naukowe problemy badawcze, prezentowane przez pracowników naukowych Politechniki Białostockiej, które są prezentowane w trakcie tych seminariów, służą szerokiej grupie drogowców i mostowców. Poruszane są tutaj niezwykle ważne tematy i przekazywana jest wiedza, która zwiększa potencjał innych ośrodków naukowych. Dowiadujemy się o wynikach najnowszych badań i zdobywamy wiedzę produktową, związaną z materiałami budowlanymi, z procesami i technologiami. Z pozoru jest to impreza regionalna, co nie jest do końca prawdą, dlatego że prezentujący wykładowcy przyjeżdżają z całego kraju. Jest to stały punkt w moim kalendarzu wydarzeń w ciągu roku i nie wyobrażam sobie, żeby nie uczestniczyć w tych Seminariach.

Paweł Janicki, dyrektor Rejonu Budimex SA

– Jestem po raz trzeci na Seminarium białostockiego SITK RP – mówi Paweł Janicki. – Spotkanie bardzo mi się podoba. Obecne jest środowisko naukowców, dostawców i wykonawców. Szerokie spektrum specjalistów na sali i w roli prelegentów. Tematyka naukowa poruszana przez pracowników uczelni technicznych m.in. Politechniki Białostockiej poszerza moją wiedzę i moich współpracowników, bo przyjeżdżamy w licznym gronie. Każda z tych osób wyjeżdża bardzo zadowolona z kolejną dodaną korzyścią.

Od lewej: Zbigniew Tabor, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach, przewodniczący Konwentu Dyrektorów Zarządów Dróg Wojewódzkich i wiceprezes Polskiego Kongresu Drogowego i Krzysztof Błażejowski, ekspert w dziedzinie nawierzchni asfaltowych, przewodniczący Komitetu Normalizacyjnego do spraw asfaltów

– Od wielu lat biorę udział w Seminariach organizowanych przez SITK RP w Białymstoku – opowiada Zbigniew Tabor. – Są to bardzo wartościowe spotkania, dzięki którym w gronie fachowców wymieniamy doświadczenia, wiedzę na tematy związane z problematyką drogownictwa. Bardzo często zagadnienia są poruszane przez pracowników Politechniki Białostockiej. Od lat współpracujemy z Władysławem Gardziejczykiem i jego zespołem. Podczas obecnej konferencji pan profesor prezentował referat, dotyczący pomiarów hałaśliwości różnych nawierzchni drogowych. Na podkreślenie zasługuje to, że pomiary były wykonywane na rzeczywistych nawierzchniach – np. na nawierzchniach dróg wojewódzkich w województwie śląskim, a nie na modelowych. Tego typu prace naukowe są bardzo cenne i stanowią zarówno wkład w rozwój nauki, jak i dają dużą wiedzę zarządowi dróg: w jaki sposób przyczynić się do obniżenia hałasu, który jest emitowany z drogi w trakcie przejazdu pojazdów.

– Jestem tu już enty raz, w sumie to nie pamiętam jak wiele razy tutaj byłem – zaczyna z humorem Krzysztof Błażejowski. – Pierwszy raz przyjechałem na to spotkanie kilkanaście lat temu, chyba do Augustowa. To, co mnie zawsze porusza w tych Seminariach, można podzielić na dwie warstwy. Pierwsza to jest rzecz koleżeńska – spotykają się ludzie z regionu północno-wschodniej Polski. Widać, że oni chcą się spotykać i to jest ewenement w skali krajowej, bo drugiej takiej dużej imprezy drogowej nie ma. Może dlatego, że to jest daleko od centrum Polski, od Warszawy, gdzie w wielkim mieście ludzie się nie znają? To jest to bardzo ciekawe w dzisiejszych czasach, niezwykle przyjemne, że tutaj ludzie chcą się spotykać. Jest to coś naprawdę poruszającego i takiego, co bardzo dobrze działa chyba na każdego. I to jest znaczenie lokalne, podtrzymywania więzi między ludźmi w branży. Z drugiej strony, Seminarium „działa” w sensie krajowym, bo podnoszone są tematy istotne i wartościowe także w skali kraju, a w tym temacie prym wiodą pracownicy Politechniki Białostockiej. Wiele referatów z różnymi ciekawymi eksperckimi informacjami pojawia się zawsze. Dobrze jest posłuchać referatów, zobaczyć jak to wszystko się tutaj odbywa. Myślę, że zarówno ci, którzy zajmują się nawierzchniami, jak i specjaliści od geotechniki czy inni, zawsze, w każdej sesji mogą znaleźć dla siebie coś interesującego. W tym kontekście można powiedzieć, że ludzie spotykają się również po to, żeby się czegoś nauczyć albo zobaczyć – podejrzeć to, co robią inni w sposób niesztampowy. I to ściąga tutaj ludzi. Osobiście znam w Polsce tylko dwa wydarzenia regionalne, które cieszą się taką estymą, czy „wzięciem”, największym jest właśnie to, a drugie mniejsze organizuje Oddział SITK RP Kraków. Ale nie zmienia to faktu, że to co tutaj się dzieje w podlaskim jest ewenementem w skali kraju i to jest duża satysfakcja w tym uczestniczyć. Chciałbym jeszcze zwrócić uwagę na aspekt działalności Politechniki Białostockiej – aspekt, powiedziałbym, szerzenia wiedzy. 90% uczestników Seminarium, a może nawet i więcej, to są ludzie z praktyki: wykonawcy, producenci materiałów – mówiąc kolokwialnie, ludzie, którzy siedzą na budowach. W takich sytuacjach jest dosyć trudno mieć dostęp do najnowszej wiedzy, wyników najnowszych badań, technologii. I tutaj jest niebagatelna rola Politechniki Białostockiej, która prezentuje te najnowsze osiągnięcia. Bez wątpienia, rola uczelni nie jest tylko naukowa i badawcza, ale również jest upowszechniaczem wiedzy i to też jest coś niezwykle wartościowego.

Seminarium techniczne białostocki Oddział SITK RP przygotowuje przy współpracy: Instytutu Inżynierii Lądowej Wydziału Budownictwa i Nauk o Środowisku Politechniki Białostockiej, białostockiego Oddziału GDDKiA, Podlaskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich i Zarządu Dróg Miejskich przy Urzędzie Miejskim w Białymstoku. Przedstawmy jeszcze komitet organizacyjny, bo robią kawał dobrej roboty (uśmiech): Lidia Kasprzak, Krzysztof Gleba-Zawadzki, Hanna Kołodziej, Wojciech Grzybowski, Katarzyna Waszewska, Łukasz Klebus, Ewa Korzuń, Wojciech Mruczek, Natalia Piekarska, Miłosz Milewski, Elżbieta Wyszkowska, Piotr Żabicki, Jerzy Mietliński, Piotr Jan Osa, Bartosz Ignatowski i Marek Motylewicz – przewodniczący.

Już teraz wszystkich drogowców zapraszamy, w imieniu organizatorów, na kolejne branżowe wydarzenie o międzynarodowym znaczeniu. 17-19 listopada w Łodzi odbędzie się jubileuszowa LXV Konferencja naukowo-techniczna SITK „Techniczne dni drogowe”. A na kolejne podlaskie spotkanie drogowców zapraszamy za rok. Mam nadzieję, że po lekturze tej relacji będzie nas jeszcze więcej. Zachęcam.

Tekst i zdjęcia: Barbara Klem

Obszerniejsza relacja zdjęciowa z Seminarium dostępna jest na stronie SITK Oddział Białystokautor: Łukasz Klebus

Udostępnij :

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Szukaj
Najchętniej czytane
Kategorie
Archiwum
Archiwa
Subskrybuj!
Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco!
Przejdź do treści