Dwie hale, które będą mieściły stanowiska naprawcze i diagnostyczne oraz pomieszczenia biurowo-socjalne. Trwa drugi etap budowy zajezdni Komunalnego Zakładu Komunikacyjnego w Białymstoku.
Na wstępie przedstawię krótko inwestora. Przedsiębiorstwo Komunalny Zakład Komunikacyjny w Białymstoku powołano do życia w 1991 r. jako spółkę ze 100% udziałem miasta. Jest jedną z trzech firm obsługujących komunikację miejską. Ma ok. 70 autobusów, zatrudnia ok. 150 kierowców i obsługuje 16 linii autobusowych.
Teraz przedstawię ekipę inżynierską z czołówkowego zdjęcia. Od lewej stoją: Dariusz Charkiewicz – inspektor robót budowlanych, Artur Wróbel – przedstawiciel KZK, Bartosz Rakowski – inżynier budowy, Krzysztof Kondraciuk – wiceprezes zarządu KZK, Krzysztof Świderski – kierownik kontraktu, Zdzisław Daniszewski – prezes zarządu KZK i Marcin Piotrowski – członek zarządu RS Budownictwo SA
Obecnie zajezdnia KZK i biura znajdują się przy ul. Jurowieckiej. Jednak, uchwalony przez radnych, plan zagospodarowania przestrzennego zakłada, że w tym miejscu może powstać wielorodzinna zabudowa mieszkaniowa. Stąd decyzja o wyprowadzce spółki i nowej inwestycji. Jej historia sięga dobrych kilka lat wstecz. Chodzi o teren o powierzchni niespełna 3 ha u zbiegu ul. Piastowskiej i ul. Pomocnej na osiedlu Wygoda w Białymstoku, gdzie przeniesie się KZK pod koniec tego roku. Dzięki tej inwestycji nowa zajezdnia będzie prawie dwukrotnie większa niż obecna, a jej infrastruktura znacznie bogatsza i nowocześniejsza. Zacznijmy od krótkiej historii tego placu budowy, którą przedstawia Janusz Żukowski z KZK Białystok:
– KZK uzyskała pozwolenie na budowę nowej zajezdni autobusowej przy ul. Zacisze w Białymstoku, które w swoim zakresie obejmowało realizację: budynku stacji paliw wraz z instalacją zbiorników podziemnych, budynku biurowego z zapleczem socjalnym, stacji kontroli pojazdów, hali warsztatowej z funkcją warsztatów, myjni, magazynów połączonych z budynkiem biurowym zadaszeniem z instalacjami wewnętrznymi, parkingu na 60 miejsc postojowych, sieci wodociągowej, rowu melioracyjnego, przebudowę sieci gazowej, przebudowę magistrali wodociągowej o średnicy 600 mm, instalacji doziemnej sprężonego powietrza, instalacji elektrycznej i oświetleniowej, zewnętrznej sieci hydrantowej, podziemnych zbiorników filtracyjnych wody dla myjni wraz z przyłączami, kanalizacji sanitarnej, deszczowej ze zbiornikiem retencyjnym, ogrodzenia ażurowego, centrali wentylacji i wiat śmietnikowych. Projekt budowlany wykonała firma PAS-Projet Archi Studio z Nadarzyna.
Komunalny Zakład Komunikacyjny jest zamawiającym sektorowym. W roku 2022 spółka ogłosiła postępowanie przetargowe (krajowe) na I etap budowy, który obejmował: budowę parkingu na 60 miejsc postojowych, dróg dojazdowych, sieci wodociągowej, rowu melioracyjnego, przebudowę sieci gazowej, przebudowę magistrali wodociągowej, instalacji elektrycznej i oświetleniowej, zewnętrznej sieci hydrantowej, wraz z przyłączami: kanalizacji sanitarnej, deszczowej ze zbiornikiem retencyjnym, oraz budową ogrodzenia ażurowego. Generalnym wykonawcą I etapu budowy była firma BK Tras Roboty Drogowe z Białegostoku. W trakcie realizacji I etapu inwestycji, Białostocka Komunikacja Miejska (BKM) ogłosiła postępowanie przetargowe na zakup – dostawę 20 autobusów elektrycznych z infrastrukturą do ich ładowania. W wyniku pozytywnego rozstrzygnięcia przetargu dokonano przydziału tych autobusów do spółek komunikacyjnych funkcjonujących na terenie Białegostoku. KZK otrzymało sześć takich pojazdów. Wraz z autobusami została dostarczona także kontenerowa stacja transformatorowa oraz sześć ładowarek z niezbędnym okablowaniem elektrycznym SN i nn. Realizacja pierwszego etapu zakończyła się w sierpniu 2023 r. uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie.
W roku 2024 KZK ogłosiła postępowanie przetargowe (unijne) na II etap budowy, który obejmował: budowę budynku biurowego z zapleczem socjalnym, okręgową stację kontroli pojazdów, halę warsztatową z zapleczem warsztatowym, myjnię, magazyny, zadaszenie łączące budynki biurowy i warsztatowy oraz instalacje wewnętrzne. Termin zakończenia II etapu budowy planowany jest na grudzień 2025 r. Na III etap KZK pozostawiła jeszcze do wybudowania budynek stacji paliw wraz z instalacją zbiorników podziemnych, objęty pozwoleniem na budowę.
I właśnie na drugi etap, trwający teraz, zabieramy Czytelników z Krzysztofem Świderskim, kierownikiem kontraktu z ramienia generalnego wykonawcy, RS Budownictwo Białystok.
– Mamy zbudować tu dwie hale – mówi. – Żeby łatwiej było opowiadać, więc jest to tzw. budynek B1 mieszczący: stację naprawczą, myjnię, warsztaty i pomieszczenia techniczne. Drugi, oznaczony jako B2, to stacja diagnostyczna z częścią socjalno-biurową. Mamy również zagospodarować teren wokół. Wykonujemy drogi dojazdowe i ciągi piesze na obszarze ok. 5 tys. m².
Powierzchnia „podwórka” brzmi imponująco. Bogaci w wiedzę teoretyczną, „idziemy” na budowę. Leje jak z cebra (jest połowa maja – przyp. red.). Wreszcie wiosenny deszcz, tak potrzebny wszystkim. Wszystkim? Na budowie raczej nie (uśmiech). A na tej, na pewno nie.
– Jeżeli chodzi o podłoże, to nie było z nim większych problemów – mówi kierownik. – Ale mamy nieustannie problem z wodą. Praktycznie na metrze już nas zalewa. Cały czas posiłkujemy się igłofiltrami. Pracują nawet teraz, bo betonujemy kanały w stacji diagnostycznej. Tak samo było przy budowie sieci. Rurociągi biegną na głębokich rzędnych i ich układanie odbywało się cały czas „pod igłofiltrami”. Wykopy pod budynki schodzą do 1,5 m z przegłębieniami pod kanały do 1,8 m.
Budynki posadowione są w większości na ławach fundamentowych, w niektórych miejscach na stopach. Konstrukcja poziomu poniżej zera jest żelbetowa. Powyżej, ściany dwukondygnacyjnej części socjalno-biurowej w obiekcie B2 są murowane. Natomiast konstrukcja hal jest typowa jak na tego typu inwestycje: stalowa z okładzinami z płyt warstwowych. W budynku B1 po środku jest część techniczna, ona też powstaje w konstrukcji żelbetowej: słupy konstrukcyjne prefabrykowane i stropy z płyt kanałowych. Nad budynkami – jak na większości hal – blacha trapezowa, izolacja i membrana dachowa. Wewnątrz posadzki częściowo zwykłe, natomiast w pomieszczeniach, gdzie są kanały i większe obciążenie – posadzki przemysłowe, częściowo ze zbrojeniem rozproszonym.
– Naszym zadaniem jest wykonanie obiektu w stanie wykończonym, z częściowym wyposażeniem – mówi Krzysztof Świderski. – Wyposażenie, określiłbym „meblowe”, jest po stronie inwestora, natomiast my zajmujemy się np. myjnią dla autobusów. W przypadku stacji diagnostycznej musimy wykonać odpowiednie fundamenty, a podnośniki i inne urządzenia do diagnostyki dostarcza specjalistyczna firma, podobnie jak z technologią myjni.
Dla doświadczonej kadry inżynierskiej budowa jest standardowa i przebiega zgodnie z harmonogramem.
– Z nietypowych robót wymieniłbym wentylację kanałów – zauważa kierownik kontraktu. – Nie spotkałem takich prac na dotychczasowych „moich” realizacjach. Robimy to rurami kanalizacyjnymi. Mamy też mnóstwo specjalistycznych zabezpieczeń ppoż.
Budowę przewidzianej w pierwotnym planie stacji paliw (etap trzeci) inwestor uzależnia od postępujących zmian, zarówno w technologii transportu (autobusy bezemisyjne) jak i legislacji (ustawa o elektromobilności).
Barbara Klem
Zdjęcia: archiwum wykonawcy
Kierownik budowy: Krzysztof Kolejkowicz Kierownik kontraktu: Krzysztof Świderski Kierownicy robót: Bartosz Rakowski (bud.), Sebastian Jabłoński (el.) Inspektorzy nadzoru: Dariusz Charkiewicz (bud.), Sławomir Majewski (sanit.) i Mariusz Kłokowski (el.) Wykonawca: RS Budownictwo Białystok Projekt: DF Studio Białystok Inwestor: Komunalny Zakład Komunikacyjny Białystok |



