Trwa budowa przejścia podziemnego ze stacji PKP z wyjściami na poszczególne perony. Wykonawca miał tu mokry plac budowy i… nagle ruchome schody.
Przejście podziemne na stacji PKP Białystok zastąpi starą kładkę na wysokości dworca autobusowego (temat poruszaliśmy w „B&A P” w czerwcu 2023 r.) str.12-15.
„Wychodzi” ono z budynku dworca PKP i prowadzi na nowo budowane perony oraz do dworca PKS „Nova”. Inwestor postanowił wprowadzić, wcześniej nie rozpatrywane, udogodnienia i nie dość, że przejście jest przystosowane dla osób niepełnosprawnych, czyli jest wyposażone w windy, to będzie miało też schody ruchome, które będą łączyły perony z tunelem. Tę inwestycję komentuje Janusz Rutkowski z Intercor Zawiercie:
– Prace budowlane w obrębie stacji Białystok obejmują przebudowę układu torowego z infrastrukturą towarzyszącą, budowę przejścia podziemnego w km 177,266, zapewniającego wygodny dostęp do peronów bezpośrednio z budynku dworca. Przejście (o wymiarach: 69,68x10x2,5 m) wyposażone będzie w cztery komplety wind osobowych i tyle samo schodów ruchomych prowadzących na perony. Naszym zadaniem jest też budowa czterech peronów o łącznej powierzchni 10.220 mkw., wykończonych w granicie i budowa zadaszenia nad peronami o powierzchni 9.094 mkw.
Inwestor otrzymał pozwolenie na modernizację stacji Białystok w październiku 2020 r., a zakończenie realizacji inwestycji jest założone na grudzień 2024 r. Teren, w miejscu budowanego przejścia podziemnego dla pieszych, jest podmokły, inżynierowie zmagali się z wodą gruntową na każdym etapie prac.
Inwestor: PKP PLK SA Projekt: Arkadis Warszawa i MP Mosty Kraków Wykonawca: Konsorcjum firm: PUT Intercor Zawiercie, Sinohydro Corporation Limited, Stecol Corporation Kierownik budowy: Janusz Rutkowski Inspektor nadzoru: Piotr Dzierżanowski Dyrektor projektu z ramienia inwestora: Damian Kniaź |
Barbara Klem
Wizualizacje: Intercor Zawiercie
Artykuł ukazał się w kwartalniku „Budownictwo i Architektura Podlasia” nr 4(83)/2023.