Nowa Raginisa gotowa jesienią

Usprawni ruch, poprawi komfort i bezpieczeństwo. Remont oczekiwany i konieczny. Prace idą sprawnie. Przebudowana ul. Raginisa w Białymstoku ma być gotowa jesienią.

Kierowcy podróżujący na trasie Białystok – Supraśl, od wielu lat zmagają się z często zakorkowaną ul. Raginisa na wylocie z miasta. W ubiegłym roku rozpoczęły się tam prace budowlane, które mają rozwiązać problem. Na razie z wyzwaniami na budowie skutecznie radzą sobie nasi inżynierowie.

Nowa droga wojewódzka nr 676 – ul. Raginisa dotychczas miała jedną jezdnię z dwoma pasami ruchu. Nowa będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, zatoki autobusowe, ścieżki rowerowe, ekrany akustyczne, a także nowe oświetlenie i sygnalizację świetlną. W jej ciągu powstaną dwa ronda. Roboty będą obejmowały: budowę dwóch jezdni bitumicznych, budowę skrzyżowań z ul.: Rycerską i Baśniową, Jaroszówka i Jutrzenki, Uśmiechu i Baśniową oraz Gwiazdkową.

Prace rozpoczęto zaraz po przekazaniu placu budowy, 17 kwietnia 2023 r. Z uwagi na istniejącą rezerwę terenu pod przyszłą drugą jezdnię, można je było rozpocząć w zasadzie „od ręki”. Na początku należało wykonać wycinkę drzew i rozebrać chodnik oraz ścieżkę rowerową na odcinku od skrzyżowania ul. Raginisa z ul. Kazimierza Wielkiego do granic miasta.

Budowę przybliża Marek Golecki, dyrektor kontraktu z ramienia generalnego wykonawcy

– Harmonogram już na starcie był napięty, bo po dziewięciu miesiącach mieliśmy osiągnąć kamień milowy, w postaci wykonania przejezdnego odcinka drogi – mówi Marek Golecki. – Wymagało to od nas dobrego planowania robót, koordynacji dostaw materiałów i pracy podwykonawców, co było nie lada wyzwaniem. A trzeba wiedzieć, że prace prowadziliśmy „pod ruchem” na jednym z większych osiedli mieszkaniowych Białegostoku. Pod ziemią napotykaliśmy na szereg kolizji infrastruktury. Dobre planowanie i realizacja pozwoliła nam na osiągniecie zamierzenia zgodnie terminem zapisanym w umowie.

W drugiej połowie maja br. zaawansowanie prac szacowano na 80%. Na ukończeniu były roboty sanitarne i elektroenergetyczne, wykonane zostały obydwie jezdnie z kilkudziesięciometrową przerwą na jednej z nich w miejscu jedynego obiektu inżynierskiego na tej budowie – przepustu. Będzie to obiekt skrzynkowy prefabrykowany o wymiarach 2,0×1,5m i długości ponad 20 m. Jego budowa zakończy się w czerwcu. Latem wykonawca zamierza wykonać warstwę ścieralną na obydwu jezdniach, zamontować wypełnienia ekranów akustycznych oraz oznakowanie pionowe, poziome i nasadzenia roślinności.

Jak trudne inżyniersko jest to zadanie?

– Jak wspomniałem, wyzwaniem jest prowadzenie robót przy zachowaniu stałej przejezdności ulicy – ocenia Marek Golecki. – Natężenie ruchu w godzinach szczytów porannych i popołudniowych bardzo nas zaskoczyło. Rozbudowa tej części miasta i stworzenie z niej „sypialni” Białegostoku utwierdziło nas w przekonaniu, że decyzja o przebudowie ul. Raginisa była trafną i konieczną. Brawa tym, którzy zdecydowali o wygospodarowaniu środków finansowych na nią. Jako firma będąca członkiem „Porozumienia dla bezpieczeństwa w budownictwie” przykładamy szczególną wagę do BHP na budowie. Tutaj, w szczególnej mierze, postawiliśmy sobie za cel utrzymanie standardów i dodatkowo zabezpieczaliśmy ruch pieszych w sąsiedztwie budowy.

Wartym odnotowania jest jeszcze jeden element inżynierski, a mianowicie w pasie dzielącym wykonane zostały urządzenia podczyszczające UP-1 i UP-2, których zadaniem jest zebranie wód opadowych z obydwu jezdni i odprowadzenie jej do przepustu.

– Montowaliśmy je na głębokości 6 i 4 m – wyjaśnia dyrektor kontraktu. – Elementy te produkowane były na specjalne zamówienie, a ich montaż był swoistym naszym wewnętrznym „kamieniem milowym”, od którego uzależnione były dalsze prace. Wykonaliśmy zadanie w zakładanych terminach, choć nie obyło się bez utrudnień i lekkiego stresu, zwłaszcza, że prace w tak głębokim wykopie przebiegały zaledwie kilka metrów od również czynnej jezdni. Po raz kolejny potwierdziło się, że właściwe zabezpieczenie robót, dbanie o każdy szczegół z tym związany jest gwarantem późniejszego sprawnego montażu.

Nasadzenie pnączy w miejscach biologicznie czynnych przy ekranach akustycznych oraz drzew i krzewów w ciągu drogi wraz z wykonaniem zieleńców zakończy i dopełni estetycznie inwestycję.

Wartość robót ok. 41 mln zł (brutto). Planowany termin ukończenia – przełom września i października tego roku.

Barbara Klem

Zdjęcia: Unibep SA

Kierownik budowy: Piotr Lipiński
Kierownicy robót: Tomasz Waleszczyk i Patryk Borowski (drogowych), Adam Krasnowski (mostowych)
Inspektor nadzoru: Piotr Andrejczuk
Dyrektor kontraktu: Marek Golecki
Inwestor: Podlaski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Białymstoku
Wykonawca: Unibep S A Bielsk Podlaski

Udostępnij :

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Szukaj
Najchętniej czytane
Kategorie
Archiwum
Archiwa
Subskrybuj!
Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco!
Skip to content