Obwodnica Sokół gotowa

Osiem miesięcy przed terminem, 21 marca 2024r. oddano do użytku obwodnicę Sokół. Roboty budowlane skończyły się jeszcze trzy miesiące wcześniej. Brawo wykonawca!

W pierwszym dniu wiosny, pierwsze auta na trasie Białystok – Wysokie Mazowieckie ominęły wieś Sokoły po jej północnej i zachodniej stronie. Specjalnie dodaję wieś, bo jak przypuszczali wszyscy zebrani na uroczystym otwarciu, jest to jedyna (a na pewno jedna z bardzo nielicznych w Polsce) wieś z obwodnicą. O budowie pisaliśmy szczegółowo w grudniowym wydaniu „Budownictwa i Architektury Podlasia”. Teraz, kiedy nasi inżynierowie żółte kamizelki zamienili na białe koszule, przedstawiamy ekipę nadzorującą prace i oddaję głos kierownikowi budowy z prośbą o podsumowanie.

Wykonawcy i przedstawiciele inwestora: Irena Sulewska – kierownik Działu Technicznego Strabag Oddział Białystok i od lewej: Mariusz Nachajewski – dyrektor Podlaskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Białymstoku, Józef Zajkowski – wójt gminy Sokoły (na stanowisku od 32 lat), Marek Malinowski – członek zarządu Województwa Podlaskiego, Marcin Klinicki – kierownik budowy, Artur Krasowski – dyrektor Strabag Oddział Białystok i Tomasz Łochnicki – dyrektor finansowy Strabag Oddział Białystok

– Realizowaliśmy w zeszłym roku budowę obwodnicy miejscowości Sokoły – zaczyna oficjalnie Marcin Klinicki. – W ramach przypomnienia, jest to ponad 4,5 km odcinek o szerokości 7 m (standard drogi wojewódzkiej) realizowanej nowym śladem, plus trzy starodroża, rondo na początku, drugie rondo mniej więcej w środku budowy i rondo na końcówce odcinka. Starodroża to odcinki o łącznej długości ok. 700 m. Muszę się pochwalić, że razem z naszym bardzo dobrym zespołem, udało nam się zrealizować to zadanie osiem miesięcy przed terminem. Jest to zasługa dobrego pomysłu i naszych umiejętności. Oczywiście jesteśmy zadowoleni, ale wiedzieliśmy, że to się uda. Od początku mieliśmy pomysł zrealizowania inwestycji w jeden sezon. Inżyniersko najtrudniejsza była wymiana gruntu, miąższość wymagała wykopania go na głębokość ok. 6-7 m na długości 250 m. Więc to wymagało dużego doświadczenia branżowego. Każdy kierownik, każda budowa ma swój pomysł. My mieliśmy taki, aby te prace zostawić do etapu późniejszego, żeby umożliwić sobie jak najlepszy dojazd do terenu wymagającego wymiany gruntu poprzez już ułożone warstwy bitumiczne i tak zrobiliśmy. Dodatkowo plus, że dopisała nam pogoda. Dziękuję za dobrą współpracę inwestorowi, zamawiającemu, samorządowi i naszemu zespołowi.

Po nieco ponad roku od rozpoczęcia prac ukończona została budowa obwodnicy miejscowości Sokoły, uroczystość oficjalnego otwarcia prowadził Mariusz Nachajewski, dyrektor Podlaskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Białymstoku

W uroczystym spotkaniu podsumowującym zakończenie tej inwestycji wzięli udział m.in.: Marek Malinowski – członek Zarządu Województwa Podlaskiego, Łukasz Siekierko – wiceprzewodniczący Sejmiku Województwa Podlaskiego, Bogdan Zieliński i Waldemar Kikolski – starosta i wicestarosta Wysokomazowiecki, Józef Zajkowski – wójt Gminy Sokoły z radnymi, sołtysi i mieszkańcy. Podczas uroczystości nie było tradycyjnego przecinania wstęgi. Samorządowcy otworzyli drogę zabierając z niej barierki. Jako pierwsi obwodnicą przejechali samorządowcy i nie autem, a w niespodziance… Była nią dorożka.

Budowa kosztowała ponad 46 mln zł. z czego 27 mln zł pokryło dofinansowanie, jakie otrzymał samorząd Województwa Podlaskiego z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg.

Korzystając z okazji Marek Malinowski przypomniał dwie kolejne duże inwestycje drogowe w tym regionie:

– Planujemy budowę obwodnicy Ciechanowca. Jesteśmy już po przetargu na budowę drogi Wysokie Mazowieckie-Łapy-Białystok. Jak wszystko ułoży się zgodnie z planem, to za dwa lata również ta droga powstanie.

tekst i zdjęcia: Barbara Klem

Kierownik budowy: Marcin Klinicki
Inspektorzy nadzoru: Piotr Horosz (drogi), Tadeusz Maciak (obiekty inżynierskie), Eliza Teresa Wierzbowska (sanit.), Wiktor Ostasiewicz (elektroenergetyczne), Michał Redo (telekomunikacyjne) i Iwona Dmitruk (nadzór geodezyjny)
Inwestor: Podlaski Zarząd Dróg Wojewódzkich
Projekt: Pracownia Projektowa „Komi” Białystok, Drogowskaz Białystok
Wykonawca: Strabag

Udostępnij :

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Szukaj
Najchętniej czytane
Kategorie
Archiwum
Archiwa
Subskrybuj!
Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco!
Skip to content